سبد خرید

رولپلاک یا رولپلاگ؟ مسئله این است

مقدمه

رولپلاک از آن دسته کلماتیست که برایمان به شدت آشناست و هر کدام از ما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با آن سروکار داشتیم. از نصب یک تابلو روی دیوار، تا نقل مکان به یک منزل جدید و کارهایی که لازمه ی به اتمام رساندن آن وجود رولپلاک است ما را به نوعی با این ابزار پرکاربرد آشنا ساخته. حالا شما بگوئید رولپلاک یا رولپلاگ؟ در این مقاله می خواهیم به تشریح داستان دلیل اختراع رولپلاگ، تاریخچه ی آن و اینکه این ابزار به ظاهر ساده، چگونه موجب شگل گرفتن انقلابی در صنعت ساخت و ساز، و تاسیس کمپانی رولپلاگ گردید، بپردازیم



اشتراک:  

رولپلاک ابزاریست که هر کدام از ما در طول زندگی خود با آن سروکار داشتیم؛ از نصب یک تابلو روی دیوار، تا نقل مکان به یک منزل جدید و کارهایی که لازمه ی به اتمام رساندن آن وجود رولپلاک است ما را به نوعی با این ابزار پرکاربرد آشنا ساخته. اما رولپلاک یا رولپلاگ کدام واژه ی صحیح این ابزار است؟ در این مقاله داستان جالب اختراع رولپلاگ، تاریخچه ی آن و اینکه این ابزار به ظاهر ساده، چگونه موجب شگل گرفتن انقلابی در صنعت ساخت و ساز، و تاسیس کمپانی رولپلاگ گردید را می توانید بخوانید

رولپلاک واژه ای آشنا که تا امروز بارها از کاربرد های متفاوت از قبیل نصب تابلو، نصب پرده، نصب کابینت و به طور کلی ایجاد هر گونه اتصال روی دیوار از آن بهره برده ایم.
در این مطلب در مورد تاریخچه رولپلاگ، مخترع آن، دلیل نامگداری این برند و تلفظ درست واژه ی آن (رولپلاک یا رولپلاگ) توضیحاتی بیان خواهد شد.
در ادامه مقاله با ما همراه باشید


اختراع رولپلاگ


در سال 1910، برادران رولینگز (Rawlings) که در یک شرکت کوچک در صنعت ساخت و ساز مشغول بودند توسط پروژه موزه ملی بریتانیا دعوت به همکاری شدند؛ این بزرگترین چالش این برادران تا اون موقع بود.
تفاوت این پروژه نسبت به سایر پروژه ها محدودیت در اجرای روش مهار لوله ها با روش های قدیمی بود؛ در روش قدیمی غالبا سوراخکارای دیوار به روش "راه به در" انجام می شد؛ یعنی پس از سوراخکاری دیوار، دستک برای مهار لوله ها از سمت دیگر دیوار مهار می شد اما کارفرمای موزه ملی بریتانیا ایجاد هر گونه سوراخ به صورت پل بین دو سمت دیوار را برای برادران رولینگز ممنوع کرده بود. این محدودیت لحظه تولد رولپلاگ و ایجاد تحولات بنیادین در صنعت ساخت و ساز را رغم زد.


" ایجاد روشی برای نصب که به ساختار دیوار آسیب نمی رساند و تنها با قرار دارن قطعه ای به نام پلاگ در قسمت گچی دیوار، اتصال مورد نیاز را به وجود می آورد"



 برای انجام کار، جان رولینگز تمام خلاقیت خود را به کار گرفت و در سوراخی که قبلاً ایجاد شده بود، یک چوب پنبه قرار داد. هنگامی که پیچ، داخل چوب پنپه منعطف قرار داده شد جداره های خارجی، چوب پنبه را متورم کرده و به اصطلاح امروز اکسپنشن (Expantion) یا انبساط مورد نیاز برای ایجاد اتصال را فراهم می کرد.
وی با اعتقاد به پتانسیل اختراع خود، اختراع پلاگ دیواری را ثبت كرد. این اختراع به شماره 22680/11 ثبت شد و به سرعت توجه افراد در صنعت ساختمان را به خود جلب کرد.
جان رولینگز برای نامگذاری اختراع خود از ترکیب چهار حرف اول اسم فامیلی خود (Rawl) و کلمه پلاگ (Plug) که نام علمی این قطعه بود وام گرفت. در سال های بعد این اتفاق برای محصول رول بولت (RawlBolt) هم تکرار شد و راهکار ارائه شده آنچنان مورد توجه قرار گرفت که حتی رقبای  دیگر هم از این نام برای نامگذاری محصول خود استفاده کردند.



تاسیس شرکت و برند رولپلاگ


پس از مشاهده و اصرار سرمایه گذاران، برادران رولینگز اقدام به ثبت شرکت و نشان خود کردند و شرکت Rawlplug در سال 1919 برای توسعه اتصال دهنده ها که اولین جرقه نبوغ از آن شعله ور شده بود، تأسیس شد.

البته در سال 1919 برادران Rawlings نام شرکت خانوادگی خود را به شرکت Rawlplug Company Ltd  تغییر دادند


گسترش رولپلاگ در کشور های دیگر


گرفتن بازارهای جدید یکی از دستاورد های مثبت در شرکت برادران رولینگز بود. سفرهای جدید به دورترین نقطه های های جهان که توسط خبرنگاران و ژورنالیست ها به ثبت می رسید و به گوش همه می رساند.


" نکته قابل توجه موجود بودن کاتالوگ های رولپلاگ به 80 زبان دنیا در سال 1920 بود که دستاوردی فوق العاده به شمار می آمد"


اشتیاق و خلاقیت برادران رولینگز برای محصولات بسیار قابل توجه بود که همین امر باعث ایجاد شور و علاقه مضاعف در مشتریان نیز می شد.



تنها چند سال کافی بود تا یک شرکت کوچک ارائه دهنده راهکار های نوین صنعت ساخت و ساز که توسط رولینگز ها اداره می شد در چندین قاره گسترش یابد و مشتریان خود را جذب کند. حتی قبل از جنگ جهانی دوم هم محصولات رولپلاگ در کشور های توسعه یافته قابل دسترس بود.

 بعد از تسخیر در بازارهای اروپای غربی، زمان تاسیس شعباتی در ایالات متحده آمریکا و پس از آن در استرالیا فرا رسید.

در اواسط دهه 1930، راه حل های Rawlplug به طور گسترده ای در ساخت و سازها استفاده می شد، به طوری که از ایسلند تا فیجی پیمانکاران از طیف وسیعی از محصولات رولپلاگ، برای انواع مختلف ساخت و ساز و کارهای ساختمانی بهره می بردند.

درست قبل از شروع جنگ جهانی دوم، رولپلاگ دارای شبکه گسترده ای از توزیع در مقیاس جهانی و ده کارخانه تولیدی در کشورهای انگلستان، نروژ، آلمان، کانادا، آمریکا، فرانسه و سویس بود.



وجه تمایز رولپلاگ


شرکت رولپلاگ تولید کننده جهانی اتصال دهنده ها و ابزار در 100 سال گذشته بوده و در حال ایجاد تأثیرگذاری بر فناوری، ارتقاء استانداردهای کیفی و جهت دهی به صنعت ساخت و ساز است؛ اگرچه صنعت ساخت و ساز از سال 1919 تغییر زیادی کرده ، اما برای ما ایجاد "اطمینان و نوآوری" که همواره شعار روپلاگ نیز بوده ، پایه و اساس باقی مانده است.

توجه به خدمت رسانی، مشاوره و پشتیبانی فنی در طول مسیر و حتی بعد از اتمام پروژه ها، Rawlplug را از رقبای خود متمایز می کند. کمپین های تبلیغاتی برای تبلیغ برند در رسانه ها همچنان و بعد از گذشت 100 سال هنوز ادامه دارند و Rawlplug با استفاده از چندین کانال، برای دستیابی به رفاه و آرامش مشتریان، با رویکردی نوآورانه با آن ها در حال ارتباط است.

رولپلاگ دارای 100 سال قدمت و خدمت است که از این رو این برند افتخار تولید اولین انکر در جهان را داراست. برند های بسیاری وجود دارند که در این زمینه پا به عرصه گذاشنتند ولی تمام محصولات رولپلاگ تولید داخلی است که رولپلاگ را تبدیل به تولید کننده و نه فقط فروشنده می کند.

هدف از وبسایت حفیظ سازه آریا هم رویکرد ارتباط بیشتر و آسان تر با مشتریان است که امید است به این مهم دست یابیم.