سبد خرید

نمای کرتین وال | اجرای انواع نمای کرتین وال

مقدمه

می خواهیم در این مقاله به یکی از جنبه های زیبایی ساختمان یعنی نماهای کرتین وال (Curtain Wall) بپردازیم. تعریف کرتین وال، انواع و دسته بندی کرتین وال، اجرای نمای کرتین وال، معایب و مزایای کرتین وال از مواردیست که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.



اشتراک:  

علاقه ی انسان به زیبایی از بدو خلقت وجود داشته است و توانسته این علاقه را روز به روز توسعه دهد و در تمام جنبه های زندگی خود پیاده کند. در مبحث ساخت و ساز، "نمای بیرونی ساختمان" همیشه جز دغدغه ها و مواردی بوده که اهمیت داشته و به نوعی می توان از آن به عنوان ویترین هر ساختمان نام برد. در نیمه ی دوم قرن بیستم کرتین وال (Curtain Wall) توانست خود را وارد بازار کند و از آن موقع تا به امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی توانسته به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. در این مقاله به انواع، نحوه اجرا، مزایا و قیمت نمای کرتین وال پرداختیم


مثال نمای کرتین وال


کرتین وال چیست؟

معنای لغوی کرتین وال، دیوار یا نمای پرده ای است. دیوار و پرده هر دو، نوعی حائل بین دو فضا می باشند که یکی دارای جنسی سخت و سنگین و دیگری سبک و منعطف است. ترکیب این دو نوع حائل توسط مهندسان منجر به ظهور و نامگذاری دیوار پرده ای (Curtain Wall) شد.

کرتین وال را می توان به این شکل تعریف کرد: سیستم پوشش دهنده غیرسازه ای نمای خارجی ساختمان که یکی از کاربرد های جداکننده بودن آن می باشد.بار نماهای پرده ای لزوما نسبت به نماهای سنتی کمتر نمی باشد. از کرتین وال بیشتر در ساختمان های بلند استفاده می شود. همچنین نمای کرتین وال به عنوان یک عایق عمل کرده و علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب به داخل، بسته به نوع و جزئیات اجرایی در اغلب مواقع عملکرد بهتری نسبت به سیستم های سنتی در جلوگیری از تبادل دمایی بین محیط داخلی و خارجی ساختمان ایفا می کند. نمای پرده ای را خودایستا (SelfSupport) نیز می نامند.


قیمت نمای کرتین وال

بحث قیمت در نمای کرتین وال هیچ معیار ثابتی ندارد و بستگی به موارد مختلف مانند حجم کار، فاصله کارگاه تا کارخانه تولید کننده، نوع کرتین وال و ... دارد. مطمئنا کرتین وال های شیشه ای، جلوی زیاد و زیبایی دارند و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند.


نحوه ی نصب و اجرای کرتین وال

نصب و اجرای کرتین وال به دو صورت زیر انجام می پذیرد:


سیستم استیک (StickSystem)

در این روش بخش عمده کار در محل پروژه انجام می گیرد همچنین تمامی اتصالات از جمله اتصال پروفیل های عمودی به استراکچر، توسط براکت های گالوانیزه و یا استنلس استیل و نصب پروفیل های افقی بر روی آن جهت تشکیل یونیت های در نظر گرفته شده در طرح نما، که در این روش می بایست به صورت همسان و هم ردیف در نظر گرفته شوند، به صورت متناوب انجام گرفته و نیازمند زمان بیشتر جهت اجرا می باشند.


اجرای سیستم استیک نمای کرتین وال


یونیتایزد سیستم (UnitizedSystem)

این روش نسبت به روش استیک جدیدتر بوده و بر خلاف نمای های استیک که در کارخانه ساخته می شود در روش یونیتایزد، طراحی با توجه به هر پروژه انجام می شود، سپس به کارگاه و محل پروژه منتقل می شود و در آن جا سرهم بندی و نصب می شود. سرعت بالا و کیفیت بهتر این سیستم نسبت به انواع نمای شیشه ای می باشد و با توجه به پیشرفت روزافزون دانش این صنعت و مزایای اجرایی آن روز به روز به تعداد طرفداران این روش اضافه می شود.
یکی از مهم ترین مزیت های این روش اجرایی، امکان اجرای نماهای شیشه ای با یونیت های غیرمتناوب و یا نامساوی در کنار هم به لحاظ معماری بوده. همچنین کوتاه بودن مدت زمان پروسه نصب در محل کارگاه نیز از این روش را به لحاظ اجرایی به دیگر روش های اجرای نمای کرتین وال برتر می سازد.


تفاوت استیک سیستم و یونیتایزد سیستم در کرتین وال


مزایای استفاده از کرتین وال

1.سرعت بالای اجرا 
2. کاهش مصرف انرژی 
3. افزایش مقدار نور ورودی به ساختمان
4. رفتار تنشی مناسب در مقابل نیروی زلزله
5. عایق بندی کامل (رطوبتی  و حرارتی و صوتی) 
6. امکان نصب انواع مدل های بازشو بر روی آن
7. امکان ترکیب آسان با سایر سیستم های پوشش نما
8. کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری ساختمان
9. امکان اجرا به صورت پیش ساخته و یا نیمه پیش ساخته
10. زیبایی و بخشیدن جلوه های خاص مدرن در شب و روز


انواع کرتین وال

• نمای کرتین وال فیس کپ یا قاب دار(FaceCap)

در روش کرتین وال فیس کپ (قاب دار)، زیر سازی توسط پروفیل های عمودی و افقی موسوم به ترنسم و مولیون (در ادامه توضیح داده خواهد شد) که با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می دهند انجام می شود. شیشه ها مستقیماً بر روی ساختار لامل قرار گرفته و یک درپوش فشاری آن را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی محکم می کند و در راستای زیبایی بیشتر نما، فیس کپ هایی با عرض مشخص، طرح و طول دلخواه بر روی آن قرار میگیرد.


• نمای کرتین وال فریم لس یا بدون قاب(FrameLess)

در روش کرتین وال فریم لس (بدون قاب) اگر به سطح شیشه نگاه کنیم یک سطح صاف خواهیم دید اما فریم های شیشه به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد بود. یکی از مزیت های این شیشه سهولت در نگه داری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا است.



نمای کرتین وال بدون قاب یا فریم لس


•    نمای کرتین وال نیمه قاب دار یا سمی فریم  (SemiFrame)

در روش کرتین وال سمی فریم (نیمه قاب دار) یکی از المان های افقی یا عمودی حذف می شود. در این نوع نما از لاستیک های عایق و چسب های مخصوص پایه سیلیکونی به وفور استفاده می شود.

در مراحل نصب نما پلیتی روی المان های عمودی یا افقی پنهان نما (HiddenFrame) به صورت فشاری نصب می شود تا بتوان یک نمای کامل (FullFrame) را به یک نمای نیمه قاب دار (SemiFrame) تبدیل کند. این نما نه تنها حالت دکوراتیو و تزئینی دارد بلکه به عنوان یک سیستم تثبیت کننده اضافی باعث افزایش استحکام بیشتر می شود و همچنین بسته به سلیقه طراح می توان رنگ فریم هارو نسبت به نما تغییر داد.


نمای کرتین وال نیمه قاب دار یا سمی فریم


اجزای تشکیل دهنده ی کرتین وال

ساختار نماهای کرتین وال مجموعه ای از پروفیل ها با جنس های مختلف، محصولات درزبندها (برای آب بندی و هوا بندی)، اتصالات مورد نیاز برای نصب (المان های مورد نیاز برای نصب به سازه ی اصلی) و  یک پوشاننده مانند شیشه، سنگ، ورق کامپوزیت، آجر، چوب پلاست، سرامیک، بتن و ... هم روی آن قرار می گیرد.

لامل چیست؟

لامل همان عناصر افقی و عمودیست که فضای مشبک و مناسب برای نصب صفحات شیشه ای را محیا می سازد.


به لامل های عمودی مولیون و به لامل های افقی ترنسم گویند



اجرای نمای کرتین وال


انواع لامل

لامل ها انواع مختلفی دارند که می توان به لامل های چوبی، لامل های فولادی و لامل های آلومینیومی اشاره کرد.